naar archief - naar homepage


Vragen over Victoria Cross van Kapitein William A. Bishop in 1917

Negenentachtig jaar geleden startte Captain William A. ‘Billy’ Bishop in de vroege ochtend voor een vlucht die altijd in de herinnering zal blijven, al was het om geen andere reden dan het meningsverschil dat er thans nog steeds over bestaat. Deze missie leidde ertoe dat hem het Victoria Cross werd verleend.

Er is later een discussie ontstaan over de toekenning van het VC aan captain Bishop. Handelde hij werkelijk zo als hij beweerde? Aangezien er op geen enkele manier  definitief bewijs schijnt te zijn, blijft er slechts anekdotisch bewijs over dat een en ander bevestigt. Uiteindelijk moet ieder voor zichzelf maar beslissen of men gelooft of hij een held dan wel een leugenaar was.

Het gevechtsrapport van Billy Bishop van 2 juni 1917, op basis waarvan hem het Victoria Cross werd verleend, luidt als volgt:

‘Ik gaf vuur af op de zeven machines die op het vliegveld stonden, waarvan sommige met draaiende motor. Een ervan steeg op en ik vuurde 15 salvo’s op hem af van dichtbij en hij stortte neer. Toen een tweede machine startte opende ik het vuur. Ik gaf 30 salvo’s af op een afstand van ongeveer 150 meter. Hij viel neer in een boom. Daarna stegen er twee vliegtuigen gelijk op. Ik klom en ontmoette er een op 300 meter hoogte, terwijl ik mijn trommel leegschoot. Hij stortte neer op 300 meter van het vliegveld. Ik wisselde mijn patroontrommels en klom richting oost. Vervolgens kwam een vierde machine achter mij aan en ik vuurde een gehele trommel op hem leeg. Hij vloog weg en daarna vloog ik op 300 meter hoogte over een afstand van anderhalve kilometer onderlangs vier vijandelijke verkenners die op 1500 meter zaten en draaide toen naar het westen hoogte winnend.’

Het vliegveld was bewapend met een of meer machinegeweren. De machines op de grond waren zes verkenners (Albatross type I en II) en een tweepersoonskist.

Bishop eindigde de ‘grote oorlog’, als luitenant-kolonel William Bishop VC, DSO and Bar, MC, DFC. (1)

In de Tweede Wereldoorlog wordt Bishop weer gevraagd om dienst te nemen om de Canadese Luchtmacht verder uit te bouwen voor de Tweede Wereldoorlog hij zal daarbij de grondlegger worden van de huidige Canadese Luchtmacht. Voor zijn grote verdienste wordt hem de rang van Lucht Maarschalk verleend, dit is de hoogste rang die een militair bereiken kan.

In het boek ‘The Air VC’s’ van Peter G. Cooksley uit 1996 wordt ook gewezen naar de vragen rondom de werkelijke daden van Bishop, een twist die al jaren aanhoudt en volgens de schrijver vooral te maken heeft met het niet kunnen accepteren dat de een wel een onderscheiding krijgt en de ander niet. Cooksley doet de gerezen twijfels af als afgunst. De Britse Kolonel George Drew heeft in 1935 immers verklaard aan de hand van verklaringen van Duitse krijgsgevangen, die op dat moment aanwezig waren op het Duitse vliegveld, dat de daden van Bishop wel degelijk hebben plaatsgevonden.

Betekenis van de afkortingen:
VC - Victoria Cross
DSO and Bar - Distinguished Service Order met gesp (voor een tweede verlening)
MC - Military Cross
DFC - Distinguished Flying Cross [terug]

(Bron: Nieuwsbrief SSEW no. 14)

  naar archief - naar homepage