naar homepage


Trouwfoto
Tekst en foto Marius van Leeuwen



Soms zie ik bij echtparen waar ik kom hun trouwfoto in de kast staan.
Ik vind dat altijd iets aandoenlijks hebben en kan het dan niet nalaten even aandachtig te kijken. Deels uit nieuwsgierigheid, deels om een inschatting te maken hoe lang de foto daar al staat maar ook om de vergelijking met het heden te maken en te zien hoe de tijd z´n werk heeft gedaan.

Wat me dan opvalt is dat, als achtergrond voor de foto, bijna altijd een locatie met een beetje idyllische en romantische uitstraling is gezocht. Vaak een park of iets met een vijver; een bruggetje doet het ook altijd goed. Zo´n situatie waarbij een huwelijksfotograaf tegen de bruid zegt dat ze de bloemen iets hoger moet houden en de bruidegom lief moet aankijken.

Laatst was ik op Dud Corner Cemetery nabij Loos, langs de kaarsrechte N43 en daar stopte een grote Amerikaanse slee waaruit een fotograaf en een bruidspaar stapten. Tot mijn stomme verbazing begonnen ze op deze dodenakker een serie trouwfoto´s te maken. Achterin, bij de panelen met de namen van 20.000 vermisten van de slag bij Loos, staat een dubbele rij classicistische zuilen. Die zuilen waren zeer in trek bij de fotograaf en het jonge echtpaar dat elkaar gelukzalig aankeek.

In Rusland had ik wel eens gezien dat pasgetrouwde stelletjes zich lieten vereeuwigen bij een of ander Stalinistisch monument voor gevallenen in de Tweede Wereldoorlog maar in Frankrijk was mij daarvan niets bekend. Het intrigeerde me en nadat ik het geheel een poosje had aangekeken kon ik het niet laten te vragen wat zo veel jong geluk had doen besluiten hun huwelijksfoto´s te maken op een plaats die zo doordrenkt is met bloed en de dood.

Ze antwoordden me dat deze plek een klassieke schoonheid uitstraalt en dat er in de wijde omgeving van Loos niet zo´n prachtige locatie te vinden is met zulke mooie, tijdloze zuilen die het op trouwfoto´s zo goed doen. Zo had ik het nog niet bekeken. Ik vroeg of ik ook een paar foto´s van ze mocht maken en nadat ik ze veel geluk had gewenst en me omdraaide zag ik de zwarte sintelbergen die deze omgeving zo domineren en kon ik ze niet anders dan gelijk geven.

Onlangs las ik een citaat uit een brief van een Franse vrouw aan haar man aan het front van ´14 -´18. Ze schreef hem: ‘Ik begrijp best dat je af en toe naar de hoeren gaat, maar neem dan wel een hoer die een beetje op mij lijkt, want dan denk je nog aan mij’. Er stond niet bij hoe lang ze getrouwd waren en of ze elkaar ooit nog hebben teruggezien.

© Foto en tekst - Marius van Leeuwen - Amsterdam 2006. Dit artikel is eerder geplaatst in De Groote Oorlog, huisorgaan van de
WFA Nederland


  naar homepage